Teatr Limen Butoh "Kanabasis. La Loba"

W sobotę 10 czerwca o godz. 21:00 zapraszamy na plenerowy spektakl w wykonaniu Teatru Limen Butoh "Kanabasis. La Loba", który odbędzie się w niepowtarzalnym klimacie Willi Aida.

TEATR LIMEN BUTOH
KANABASIS. La Loba
PLENEROWY SPEKTAKL BUTOH

KONCEPCJA I REŻYSERIA: SYLWIA HANFF

TANIEC BUTOH:
SYLWIA HANFF,
GRAŻYNA CHMIELEWSKA

DESIGN: MONI WORSZTYNOWICZ
MUZYKA: India Czajkowska

Organizator: Stowarzyszenie AUS wraz z IMiT
Partner: CKiIO
Spektakl w ramach projektu "Butoh (w) podróży", będącego częścią programu "Scena dla tańca 2017" Instytutu Muzyki i Tańca.

Kanabasis to połączenie dwóch słów: katabasis (ruch zstępujący, zejście do otchłani) i anabasis (ruch wznoszący).
Kanabasis to podróż archetypowych postaci przez mityczny czas i przestrzeń Śnienia w poszukiwaniu zagubionej mocy, zagubionej duszy. Spektakl zbudowany jest wokół postaci LA LOBY - ŚPIEWAJĄCEJ NAD KOŚĆMI. Kości symbolizują odrodzenie, to, że jesteśmy w posiadaniu źródła, elementu pierwotnego, więc mamy moc naprawić wszelkie spustoszenia psychiki. La Loba  "... śpiewa im pieśń odrodzenia... śpiewać znaczy mówić głosem duszy - na zasłanej kośćmi pustyni duszy kieruje na nas swe tchnienie - przeobrażając nas..." (C.P.Estes, "Biegnąca z wilkami")

BUTOH - kontrkulturowa forma współczesnego tańca, która narodziła się w Japonii na przełomie lat 50 i 60 XX w. Zrywa z kanonami tradycyjnej sztuki, nie tylko japońskiej. Inspiracją były też ekspresjonizm, koncepcja teatru okrucieństwa Antonin'a Artaud'a, filozofia Nietzsche’go, pisma Bataille’a, twórczość Genet’a. Odwołuje się do ludowej estetyki brzydoty, sam w sobie jest rytuałem wyzwalającym wewnętrzną energię i eksplorującym mroki podświadomości. Z premedytacją ukazuje zakazane dotąd obszary życia. Butoh to taniec, którego istotą jest poszerzona percepcja ciała wyzwolonego z automatyzmów codzienności, poszukiwanie tego, co autentyczne w ciele, tajemniczego piękna, otwarcie na kontakt z Jaźnią i jedność Uniwersum w jego wiecznym cyklu życia i śmierci. Butoh jest stanem jedności umysłu-ciała umożliwiającym subtelne odczuwanie świata wewnętrznego i zewnętrznego, to czyste doświadczenie zmieniających się stanów istnienia. Tancerz, istniejąc na krańcach czasu, otwiera przestrzeń, w której ujawniają się rzeczy niewidzialne.

Warszawski Teatr Limen jest jednym z kilkunastu najważniejszych polskich teatrów tańca opisanych w książce J. Majewskiej „The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland.” wydanej przez Instytut Teatralny w 2011 w języku angielskim, będącej wizytówką polskiego tańca kierowaną do odbiorców i organizatorów zagranicznych. Prowadzony przez Sylwię Hanff od 2002 r. jest jedynym tego typu teatrem butoh w Polsce. Od kilkunastu lat prowadzi współpracę międzynarodową, organizuje wydarzenia artystyczne (prezentacje spektakli gości z polski i zagranicy i warsztaty butoh), a także zaprasza zagranicznicznych artystów do udziału w swoich projektach. Teatr Limen występował na wielu międzynarodowych festiwalach, otrzymał nagrody na konkursach teatralnych i tanecznych. TL dotychczas zrealizował 14 spektakli, wiele etiud i improwizacji; współrealizował międzynarodowe projekty. TL pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę z różnymi artystami plastyki, muzyki i teatru, dzięki której dokonuje się wymiana energii twórczej i wzajemnych inspiracji.
 
Sylwia Hanff - pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh (Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni); performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 r. prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła kilkanaście autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce „Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy” Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. www.limenbutoh.net  FB https://www.facebook.com/limenbutoh

Grażyna Chmielewska – aktorka – mim, tancerka. W okresie studiów tańczyła w Zespole Pieśni i Tańca Politechniki Warszawskiej. Zainspirowana spektaklami Teatru Henryka Tomaszewskiego dotarła do studenckiego Teatru Pantomimy „Stodoła”. W latach 1982 – 2001 była aktorką Warszawskiego Teatru Pantomimy przy Teatrze Żydowskim. Brała udział we wszystkich premierach tego teatru, a także innych produkcjach telewizyjnych i filmowych. Odbyła staż metodą Jerzego Grotowskiego, uczestniczyła w instruktorskich warsztatch choreoterapii, improwizacji w kontakcie i japońskiego tańca butoh. Prowadzi własne warsztaty taneczne z elementami pantomimy. Od wielu lat praktykuje japoński taniec butoh. Za swojego mistrza uważa jednego z najwybitniejszych tancerzy butoh Atsushiego Takenouchi, uczestniczyła również w warsztatach Ko Murobushi, Ken Mai i Imre Thormann.

Butoh II Aida plakat.jpg

 

Zobacz także
p w ś c p s n
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 

Godziny pracy biura:

Pon. - Pt.  10.00 – 18.00
Sob. - Nd.  w czasie imprez

ul. Lilpopa 18, 05-807 Podkowa Leśna
Tel.: 22 729 13 84,
fax 22 729 13 84 wew. 33
e-mail: info@ckiopodkowa.pl

oraz

ul. Świerkowa 1, 05-807 Podkowa Leśna
Tel.: 22 758 94 41

Nr konta: 47124063481111001021847049